Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Îngerul din minaret

        de Haricleea Nicolau

„Inima ta e încă pură. Dar fiecare clipă petrecută aici o va păta.” (scenariu)

Boy from Heaven / Conspiraţie la Cairo (2022)

• Regia: Tarik Saleh

• Scenariul: Tarik Saleh

• Distribuţia: Tawfeek Barhom (Adam), Fares Fares (Ibrahim), Mohammad Bakri (Generalul Al Sakran), Makram Khoury (şeicul orb), Mehdi Dehbi (Zizo), Moe Ayoub (Sobi), Sherwan Haji (Soliman), Abduljabbar Alsuhili (Alasfour), Ramzi Choukair (şeicul Durani), Yunus Albayrak (Profesorul de Sharia), Mouloud Ayad (Nazim), Okan Bozkuş(Studentul), Youssef Salama Zeki (profesorul de biologie), Ayman Fathy (Soldatul), Amr Mosad (Harun)

• Producători: Kristina Ĺberg, Fredrik Zander

• Compania de producţie: Atmo

• Cinematografia: Pierre Aim

• Editare: Theis Schmidt

• Muzica: Krister Linder

• Design de producţie: Roger Rosenberg

• Costume: Denise Östholm

• Producţie: Suedia, Franţa, Danemarca, Finlanda

• Titlu internaţional: Boy from Heaven

• Durata: 126 min.

• Filmările au avut loc în Turcia, în special la Moscheea SuleymaniyedinIstanbul

• Premiera mondială a fost pe 20 Mai 2022 la Festivalul de Film de la Cannes

• 2 Premii şi 18 nominalizări (*până în febr. 2023)

 

Regizorul suedez Tarik Saleh, născut pe 28 ianuarie1972 la Stockholm, este şi scenarist, producător de televiziune, editor, jurnalist şi unul dintre cei mai importanţi artişti de graffiti ai Suediei, de la începutul anilor ‘90, cunoscut sub pseudonimul Circle şi Tarik. În 1989, el a pictat Fascinate, unul dintre cele mai vechi graffiti din lume, într-un parc industrial din Stockholm şi recunoscut ca patrimoniu cultural. A debutat în cinematografie cu filme documentare şi a regizat alături de Erik Gandini filmele documentare Sacrificio, Who Betrayed Che Guevara? (2001) şi Gitmo: New Rules of War (2006) şi ambele au stârnit controverse, pentru că filmul din 2001 aducea în prim plan moartea lui Che Guevara, iar cel din 2006 este un documentar despre lagărul de detenţie din Guantanamo Bay. Primul său lungmetraj de ficţiune este Metropia (2009), un film SF de animaţie prezentat în premieră la Veneţia, selectat la peste 60 de festivaluri de film. Vocile actorilor Vincent Gallo, Juliette Lewis, Udo Kier, Stellan Skarsgĺrd, Alexander Skarsgĺrd, Fares Fares sunt atracţia acestui film cu acţiunea plasată în 2024, într-o Europă fără petrol, cu o reţea gigantică de linii de metrou, unind subteranele continentului. A regizat şi câteva clipuri celebre pentru cântăreaţa Lykke Li (I follos rivers, 2011; Sadness is a blessing, 2011; No rest for the wicked, 2014), iar în 2014 a şi distribuit-o în lungmetrajul Tommy, marcând debutul în film al vedetei pop. Tommy (2014) este un thriller suedez, inspirat de valurile de jafuri din suburbiile de vest ale Stockholmului, în anii ’90, cu personaje feminine fascinante, puternice şi periculoase. Sunt două surori, două mame, trei fiice şi bărbaţii lor. Aceste femei deţin controlul şi întruchipează povestea femeilor care au jucat un rol important în ascensiunea soţilor lor în lumea criminală. Tommy nu este doar un alt film despre un oraş cuprins de febra jafurilor, are secvenţe marcante de violenţă, dar şi o poezie crudă a filmării, care cucereşte imediat. Acest mod de a îmbina elemente realiste şi aparent banale, trame cu potenţial de senzaţional comercial cu secvenţe poetice tulburătoare trimite la viziunea stilistică a lui Saleh, care visează să nu mai existe o graniţă între filmul de artă şi cel comercial. Tendinţa lui Tarik Saleh este să creeze filme de artă cu atracţie la public, convertind filmele într-un veritabil aparat de călătorie care poate menţine visele vii, care transportă publicul într-un spaţiu magic real şi ireal, deopotrivă.

Tarik Saleh este co-fondator al companiei de producţie Atmo şi a studiat la un institut de artă din Egipt, ţara natală a tatălui, unde a locuit la începutul anilor ‘90. De altfel, Cairo este spaţiul unde plasează acţiunea celor două filme cu subiecte îndrăzneţe: The Nile Hilton Incident (2017), un thriller politic bazat pe un fapt real, uciderea cântăreţei libaneze Suzzanne Tamim în 2008; filmul denunţă abuzul de putere politică şi corupţia din poliţie şi a fost interzis în Egipt. Filmările s-au făcut la Casablanca, după ce producţia a fost oprită de serviciul de securitate egiptean. Boy from Heaven (2022), lansat şi cu titlul Cairo Conspiracy, este cel de-al doilea film al lui Saleh cu subiect legat de lumea arabă şi plasat în Egiptul modern, dar filmat în Turcia, la Istanbul, pentru că regizorul este încă persona non grata în Egipt. Filmările au avut loc aproape exclusiv în Turcia, la Moscheea Suleymaniye din Istanbul. Ar fi fost chiar imposibil să filmeze în Egipt un film prin care se denunţă actele imorale ale imamilor şi ale securităţii.

Boy from Heaven a fost propunerea oficială a Suediei pentru cel mai bun lungmetraj internaţional, la Premiile Academiei Americane de Film din 2023 şi a fost selectat în competiţia pentru Palme d’Or la Cannes, în 2022, unde a luat premiul pentru cel mai bun scenariu şi Premiul François Chalais. Noul film al lui Saleh este un thriller politic plasat în Universitatea Al-Azhar care conturează o poveste captivantă despre autoritate în două lumi distincte, dar cu destule puncte comune. Deopotrivă zona religioasă şi zona politică sunt înţesate de comploturi, probleme de securitate şi diverse jocuri de putere. Între elitele religioase şi cele politice ale ţării este o legătură incontestabilă şi nu doar în lumea islamică. Scenariul este o ficţiune cu un strop de adevăr, a fost inspirat de romanul lui Umberto Eco, Numele trandafirului, şi a pornit ca o provocare a regizorului de a lansa o poveste similară în context musulman, exploatând ideea că foarte puţini oameni ştiu ceea ce contează în lumea islamică. Saleh a consultat imami pentru ca scenariul să fie corect din punct de vedere teologic şi a discutat argumentele teologice pentru că, deşi povestea are potenţial exploziv, intenţia regizorului nu a fost să provoace tensiuni între securitatea statului şi puterea religioasă.

Filmul se deschide şi se închide cu secvenţe de pescuit pe mare, într-o barcă mică deasupra apei, un pescar şi fiul lui descurcă mrejele în care se prinseseră câţiva peşti mărunţi. Adam (Tawfeek Barhom) este primul din neamul lui care are ocazia de a studia, primeşte bursă la Universitatea Al-Azhar, epicentrul puterii în islamul sunnit, ajunge la Cairo şi educaţia lui se transformă într-o hăituire a lui Adam. Asemenea peştilor prinşi de el, acesta cade în capcana intrigilor politice din universitate şi devine, fără voia lui, spion al serviciilor secrete egiptene. Personajul lui Adam a fost inspirat de istoria bunicului regizorului, originar dintr-un sat sărac din delta Nilului, care a studiat la Al-Azhar. Adam schimbă fesul verzui de pescar cu turbanul roşu cu alb al celor care studiau.

Marele Imam moare brusc şi se stârneşte lupta pentru putere. Alegerea viitorului Mare Imam este o problemă de securitate naţională. Colonelul Ibrahim este jucat de actorul Fares Fares, aflat acum la cel de-al patrulea film cu Tarik Saleh. Fares face un personaj cu o aură intimidantă, uşor neglijent, conştient că este un pion într-un sistem corupt. Acesta are misiunea de a manipula alegerile şi de a sprijini candidatul preşedintelui. El face orice pentru a evita alegerea unui imam apropiat Frăţiei Musulmane şi îl recrutează pe Adam ca informator. Din minaret, Adam e martor la uciderea celuilalt înger al colonelului.

Dincolo de originalitatea subiectului care ne permite să observăm intrigile mortale dintr-o universitate islamică, Saleh ţese o poveste captivantă despre pierderea inocenţei unui tânăr care intră cu toată inima într-o junglă care îl va strivi. Ca să supravieţuiască, Adam e nevoit să trădeze, să şantajeze, să uite că ceea ce e bine, se vede. La fel şi păcatul!

© 2007 Revista Ramuri